logo

Maak een afspraak!

Direct contact en uw vraag stellen? Dat kan! Mail mij gerust of bel en ik beantwoord uw vraag graag!

Marketingstrategie: tips & tricks

marketingstrategie

Marketingstrategie: tips & tricks

Marketing, marketingstrategie, marketingplannen, de vier p’s: help! U bent een ondernemer en naast alle honderd dingen waar u zich al druk over moet maken, komt ook die marketing er nog bij. Maar hoe zorgt u er nou voor dat uw marketing helemaal in orde is zonder dat uw andere werkzaamheden er onder lijden?

 

Wees voorbereid
U heeft zeer waarschijnlijk een ondernemingsplan geschreven. Grote kans dat u hierin ook al wat aandacht heeft besteed aan het onderdeel promotie. Hier bent u eigenlijk al bezig geweest met uw marketingstrategie: hoe gaat u uw onderneming in de markt zetten? Voor een ijzersterke marketingstrategie werkt u dit ene kopje nog een stuk beter uit tot een volledig marketingplan. Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe doet u dat dan? AM Marketing helpt!

 

Stap 1 – Houd het kort en helder
Schrijf voor uzelf op: wat doe ik, maar dan in maximaal één alinea. Hoe korter, hoe beter. U kent het fenomeen ‘elevator pitch’ misschien wel: in maximaal twee minuten vertelt u wie u bent en wat u doet. Houd dit concept ook aan op papier!

 

Stap 2 – Get yourself out there
Doe eens onderzoek: waar in de markt zit u met uw bedrijf? Hoe presenteren uw concurrenten zich online, maar ook offline? Welke media gebruiken ze? Hoe ziet hun website er uit? Zitten ze in de buurt of in een heel ander deel van het land (of van de wereld, misschien wel)?

 

Stap 3 – Doelgroep
Onmisbaar voor uw marketingstrategie is uw doelgroep. Als u weet waar uw concurrenten zich bevinden, dan weet u ook waar uw klanten zich bevinden. Hoe gaat u die bereiken? Lezen uw klanten het lokale krantje nog of vindt u ze bijna alleen nog maar online? En zit uw doelgroep verspreid over het hele land of rond een bepaald gebied? Wat vinden ze leuk? Een handige tip om u in te leven in uw doelgroep is het opstellen van een fictief persoon. Neem Klant A. Stel u voor wat Klant A voor hobby’s heeft, wat voor werk hij doet, waar hij heen gaat na het werk en hoe  u hem kunt bereiken. Visualiseer en laat uw fantasie de vrije loop!

 

Stap 4 – Combineer
U weet nu op wie u wilt mikken en waar u moet mikken. Tijd om de juiste mix te maken van media en doelgroep: tijd voor een echte marketingstrategie! Stel een concreet doel op, die u het liefste SMART formuleert (Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Hiermee zorgt u ervoor dat u een doel stelt die u ook daadwerkelijk kunt bereiken. Bijvoorbeeld: uw doelgroep denkt u te kunnen bereiken via Facebook. De doelgroep is actief op het medium en uw dienst of product leent zich uitstekend voor Facebook marketing. Dan is het nu tijd dat u specifiek een doel stelt: binnen drie maanden tijd wilt u drieduizend likes op uw pagina bereiken. Dit gaat u doen door advertenties te plaatsen die u specifiek op uw doelgroep target en dit doet u zo’n drie keer per twee weken. Dit is een realistisch doel dat u, als u het goed uitvoert, kunt bereiken. Daarnaast kunt u na drie maanden kijken of u uw doel bereikt heeft of wat u moet veranderen om het wel te bereiken.

 

Een marketingstrategie is in feite een combinatie van factoren: doelgroep, concurrenten, media en originaliteit. Probeer origineel te zijn door u te verplaatsen in uw doelgroep: wat gaat hen nou triggeren?! Daarnaast kunt u veel inspiratie halen uit bestaande bedrijven. Kijken eens naar bol.com, coolblue.nl, Heineken, maar ook het bedrijf van uw buurvrouw kan als inspiratie dienen.

 

Komt u er echt niet uit, heeft u geen tijd of wilt u uw marketingstrategie professioneler aanpakken? AM Marketing helpt u graag met het opstellen van een ijzersterke marketingstrategie! Neem vooral contact op, dan bespreken we het tijdens een kop koffie.

Anna Matulessy
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website